Bon dia! Avui comencem una nova setmana que hem titulat “L’Oceà i nosaltres”.

La setmana passada vam conèixer i descobrir molts aspectes de l’Oceà i aquesta la destinarem a aprofundir una miqueta més.

Quan arriba l’estiu i fa calor, sovint anem a les platges per banyar-nos en aigua fresca però, vaja… sorpresa! A vegades ens trobem que hi ha una bandera estesa que indica presència de meduses. Potser fins i tot en alguna ocasió has patit la picada d’una medusa. Però, sabem què és una medusa? I per què piquen les persones? Què en sabem, d’aquests animals? Si vols saber-ne més, et recomanem que continuïs llegint sobre aquests organismes tan fascinants!

 

Descobrim: què és una medusa?

Ja t’avancem que no és fàcil respondre aquesta pregunta. Per què? Perquè es pot respondre de diverses maneres. Si recordeu el post de divendres 3 d’Abril, recordaràs que vam parlar de la classificació dels animals com un gran armari amb calaixos, i que alhora aquests calaixos contenien més i més caixes amb uns noms concrets. Cada caixa contenia animals amb característiques concretes compartides.

Doncs bé, en obrir l’armari Animalia i el calaix Cnidaria, trobaríem la caixa Medusozoa (un subfílum del fílum Cnidaria). Per a molta gent, el terme “medusa” faria referència als organismes d’aquesta caixa Medusozoa. No obstant, per a altres persones, només una d’aquestes caixes, l’anomenada Scyphozoa, serien les veritables meduses.

Però, alhora, també pot tenir un altre significat. Et suggerim que miris aquest vídeo (en castellà) del projecte “Science into images”, de Rubén Duro i Jara Duro, on podràs conèixer i veure el cicle de vida de la medusa Aurelia aurita, també coneguda com a medusa lluna.

En el següent esquema podràs acabar de comprovar com és el seu cicle:

Si t’hi fixes bé, veuràs que només posa “medusa” en la meitat de la seva vida. Per què? Perquè aquesta espècie també té una fase de pòlip. Què vol dir, això? Doncs que bona part de la seva vida viu fixa a un substrat (fase bentònica, és a dir, associada al fons del mar) i, en un moment donat, es van escindir primer les èfires, que després passaran a ser meduses adultes (fase planctònica, lliure, sotmesa a la força de les corrents).

Així, per a molta gent, el terme “medusa” només implica aquesta fase lliure adulta de moltes espècies.

 

Com són les meduses? Crea la teva pròpia medusa

En aquesta presentació, el científic Josep-Maria Gili ens ensenya les parts que conformen una medusa i cita alguns exemples de les seves estructures, perquè al final puguis crear la teva pròpia medusa. Ens comenta que per a dibuixar una medusa has de considerar que sempre ha de tenir els següents elements:

  1. Una forma de campana, sempre amb la part oberta cap a baix (anomenada ombrel·la).
  2. Un estómac situat i enganxat a la part alta de dintre de la campana.
  3. Les gònades (òrgans reproductius, per donar lloc a noves meduses) situades o bé a la paret de l’estómac o en algun lloc dels canals (canals radials) que van de la part apical a la base de la campana (ombrel·la).
  4. Tentacles al llarg de tota la base de la campana, en nombre variat d’un a molts, alguns dels quals situats al final dels canals radials.
  5. Al voltant del final de la ombrel·la hi ha el que s’anomena canal radial, en aquest s’enganxen els tentacles i hi poden haver òrgans com el ocels o òrgans de l’equilibri (petits i rodons).
  6. Hi pot haver també tentacles (simples o ramificats) al voltant de la boca de l’estómac.

Envia’ns els teus dibuixos a oceanliteracy@icm.csic.es! Ens agradaria fer un àlbum amb les aportacions de tots els participants, i ens encantaria comptar també amb les teves il·lustracions!

 

Atenció Meduses!

Et proposem que facis una ullada al següent pòster, on ens presenten les principals meduses i altres organismes semblants que pots trobar amb més probabilitat al Mediterrani. Però, atenció, també hi ha alguns organismes que, tot i assemblar-se, no serien meduses. Ara ja sabràs millor com identificar-los. Per exemple, Mnemiopsis leidyi, tot i assemblar-se moltíssim a les meduses, pertany al fílum Ctenophora i no és gens urticant, perquè els organismes d’aquest grup no tenen cèl·lules urticants (cnidòcits).

És a dir, si tornem a pensar en el nostre armari Animalia no aniríem a buscar-los al calaix Cnidaria sinó a un calaix diferent. També, si ens centrem en la darrera descripció de medusa de la qual hem parlat anteriorment, com a fase de vida lliure, veuríem que alguns d’aquests organismes no ho serien, perquè en realitat són fase pòlip (colònies d’ells).

 

Activa’t al ritme gelatinós de les meduses

T’animes a seguir el ritme de les meduses? En aquest vídeo, tres simpàtiques meduses t’expliquen curiositats de les meduses. Para atenció, però que això no et faci perdre el ritme!

Jellyfish, wobble, wobble, I’m a jellyfish! 

 

Per què ens piquen les meduses?

La científica Ainara Ballesteros ens explica en aquest vídeo com i per què piquen les meduses i us proposa un taller per fer a casa les vostres pròpies meduses.

A més, en aquest recurs i vídeo elaborat pels científics Stefano Ambroso i Josep-Maria Gili, podràs trobar el material necessari i els passos a seguir per crear el mecanisme del teu propi nematocist, l’estructura responsable que les meduses piquin.

L’Ainara ens ha explicat què hem de fer per evitar les picades de les meduses i què fer en cas de que ens piquin. Per poder actuar de la millor manera possible, també seria necessari distingir quina espècie ens ha picat. Aquí hi trobaràs tota la informació que necessites per identificar-les i saber com actuar en cas d’una picada. També coneixeràs la feina formativa que han fet investigadores com la Macarena Marambio amb socorristes i personal de platges en projectes com RECLAIMED, per assegurar la millor atenció possible enfront de picades de meduses.

*Actualització: el divendres 10 d’abril fam fer un directe amb Ainara Ballesteros i Josep-Maria Gili sobre els meduses. Ho pots veure aquí.

Què hi ha darrere dels augments de presència de meduses?

Als darrers anys, la comunitat científica ha detectat augments de meduses en determinats moments i en diferents zones del món. Per què es produeixen? La científica Macarena Marambio ens respon aquesta pregunta en aquest enllaç.

 

Enigma: descobreix “un bloom de meduses”

Et proposem resoldre el següent trencaclosques per descobrir un “bloom de meduses”, és a dir, un grup nombrós de meduses de la mateixa espècie i mateixa edat en un moment i espai concret.

preview40pieceMeduses

Nota: Dificultat mitjana. Podràs canviar la dificultat del trencaclosques i cronometrar el temps que trigues en fer-lo, al mateix enllaç. 

 

Practica la teva creativitat! Dibuix per acolorir

Pots posar a prova el teu vessant més observador acolorint aquest dibuix d’una medusa que hem preparat per a tu:

 

Descarrega medusa per acolorir. Dibuix d’en Jordi Corbera.

Envia’ns els teus dibuixos a oceanliteracy@icm.csic.es! Volem fer un àlbum amb les aportacions de tots els participants, no volem que falti el teu!

Juga i aprèn en familia: el joc de la medusa

Amb aquest recurs (en castellà) podràs jugar en família mentre aprens sobre les meduses. Qui de vosaltres encertarà més preguntes?

 

Submergeix-te més

  • Has vist meduses? Participa amb la ciència ciutadana
    Ara que ja saps moltes coses de meduses, pots fer un pas més enllà i convertir-te en un “Observador” o “Observadora”. Podràs aportar els teus avistaments la propera vegada que vegis meduses a la platja, o bé també si tens fotografies antigues pots participar en la plataforma d’Observadors del Mar explicant quan les vas veure, els serà molt útil! Els científics no poden estar a tot arreu i necessiten la col·laboració de com més gent possible per tenir el màxim d’informació per seguir-nos informant i ajudant. A més, al web trobaràs els avistaments que han fet altres persones de meduses i d’altres espècies marines, entre molts altres recursos per seguir aprenent.
  • Vols saber en tot moment la situació de les meduses a la costa catalana?
    Amb l’APP oficial iMedJelly (versió Google Play i versió AppStore) tindràs tota la informació des de peu de platja, revisada i confirmada per científics. El seguiment en platges s’activa a l’estiu, pero tota la informació está disponbile tot l’any. A més, l’aplicació inclou protocols davant la picada de meduses i guies d’identificació de meduses i altres organismes. En definitiva, tot el que necessites d’una guia de meduses, per banyar-te amb tranquil·litat i poder gaudir de la bellesa i curiositats de les meduses.
  • Tortugues, grans depredadors de meduses
    Un dels grans depredadors de les meduses són les tortugues. En aquesta guia trobareu tota la informació sobre la tortuga babaua a les costes de Tarragona i més informació sobre la seva interacció amb les meduses i els reptes als quals s’enfronten. Guia amb text de Ramon Ferré i il·lustracions de Blanca Figuerola, en col.laboracio amb GEPEC i Ajuntament de Tarragona.
  • Pots consultar aquestas notícies per acabar d’aprofundir en els teus coneixements sobre meduses:
    “Las medusas son un mensaje que nos envía el mar para que no sigamos tratándolo mal” Planeta Inteligente
    “En años secos y con pocas lluvias es más abundante la presencia de medusas en nuestras costas” iAgua.es

Paraula del dia

Fins demà!

Esperem que hagis gaudit acompanyant-nos en el dia d’avui. Demà, continuarem i et proposarem embarcar-nos en els vaixells oceanogràfics, les plataformes amb els quals exploren l’Oceà els oceanògrafs. T’embarques amb nosaltres?

Vols que t’avisem per e-mail? Subscriu-te i t’enviarem cada matí la temàtica del dia.

 


Comenta, pregunta, interacciona!

Per afegir un comentari simplement has d’escriure el teu nom o àlies i afegir un correu electrònic. No és necessari registrar-se, és molt senzill! Recorda d’utilitzar sempre el mateix àlies, així et podrem reconèixer. El correu electrònic serà privat, però ens servirà per posar-nos en contacte amb tu si volem enviar-te algun regal.