icono_diarioDiari de Campanya


Us expliquem el dia a dia de la nostra expedició científica

22 de maig 2015
Darreres immersions amb el ROV i final de campanya SHAKE!

Estem gairebé al final de la campanya SHAKE, i aprofitem que avui tenim bona mar per poder fer les darreres immersions amb el ROV “Max Rover”. Aquest cop anirem a una zona del Mar d’Alboran de crestes allargades i poc profundes (entre 300 i 600 m de fondària) on sabem que hi ha abundant biodiversitat, associada a un substrat d’origen volcànic. La immersió d’avui presenta moltes expectatives, doncs a diferència de les immersions geològiques que hem fet fins ara, on sovint es veu poca fauna i molt de sediment, l’equip científico-tècnic del ROV, està especialment motivat per si hi ha noves troballes.

Un cop el ROV arriba al fons, comença a realitzar la immersió prèviament planificada. Es tracta de seguir un trajecte pre-fixat i anar documentant el que es va veient. Quan de sobte el ROV enregistra alguna fita d’especial interès, els pilots del ROV, el fan aturar i fan que es quedi en estació de manera que pugui prendre fotografies de detall, mesures in situ i mostres amb el braç mecànic. Les mostres es col·loquen en una cistella per poder-les recuperar a l’arribada en superfície. Després d’hores seguint el ROV al fons, podem concloure que la immersió ha estat un èxit, doncs s’han trobat espècies d’elevat interès.

A la tarda, el ROV ja és a coberta i ara si que podem dir que hem arribat al final de la campanya SHAKE. El resum global es que ha estat una campanya molt intensa i ben aprofitada, i que ens ha permès experimentar amb sofisticats vehicles submarins (AUVs i ROV). Les dades obtingudes són úniques, d’elevada qualitat científica i que sens dubte, podran donar lloc a publicacions científiques d’alt impacte. Moltes gràcies al l’equip HCMR per la seva bona predisposició i col·laboració durant el Leg 2, i gràcies a vosaltres per anar-nos seguint al llarg de tot aquest mes. Fins la propera!


20 de maig 2015
Adquirint dades del subsòl del Mar d’Alboran

Si bé en la primera part de la campanya SHAKE (Leg 1) estàvem treballant amb els AUVs gairebé les 24h del dia, en aquesta segona part (Leg 2, ho tenim mes repartit, treballant 12h amb el ROV (dia) i 12h adquirint dades geofísiques marines (nit). Avui us expliquem les tasques que es fan durant la nit i perquè son importants. Al capvespre, un cop recollit el sistema ROV, procedim al llançament d’un equipament sísmic d’alta resolució anomenat Sparker de la companya holandesa Geo-Survey Systems, per tal d’obtenir perfils del subsòl marí.

Aquest sistema està format per una font sísmica “Geo-source 800” (6kJ), un receptor format per un streamer de 48 canals i un sistema d’adquisició que permet treballar fins a 2500 m de fondària, ideal per treballar al Mar d’Alboran. El resultat son perfils del subsòl amb una resolució vertical fins 30 cm i una penetració de 300 a 500 m per sota el fons marí. Hem pogut adquirir nombrosos perfils Sparker a través els principals sistemes de falles del Mar d’Alboran, les quals en aportaran informació de la seva estructura interna i geometria.

 


18 de maig 2015
Com ho fem per treure mostres de sediment del fons marí?

Durant la campanya, en les estones entre llançament dels AUVs / ROV, retards deguts a problemes tècnics dels aparells, o mal estat de la mar que no permet el llançament dels vehicles, llavors aprofitem el temps per fer llançaments amb el testificador de gravetat. Aquest aparell es desplega amb el vaixell aturat i amb posicionament dinàmic, que permet que el vaixell no marxi a la deriva i es mantingui exactament per sobre del punt de mostreig. El testificador de gravetat es llença per la banda d’estribord del vaixell, i va agafat amb un cable enrotllat al cabrestant, per tant no interfereix amb el llançament dels altres equips que portem a bord, doncs la majoria es despleguen pel pòrtic de popa.

El testificador de gravetat està compost per un cap (apilament de pesos fins a 400 kg), una llança d’acer de 3 o 5 m de longitud i 10 cm de diàmetre amb un tub de PVC en el seu interior (que contindrà la mostra de sediment del fons marí), i una punta cònica (core catcher), la qual ajuda que la llança penetri en el subsòl i que el sediment que entra dins els tub no pugui tornar a caure en el trajecte de pujada cap al vaixell. El sistema s’anomena de gravetat perquè un cop l’aparell arriba prop fons marí, amb velocitat de descens controlada, es deixa anar el cabrestant, i el sistema baixa en caiguda lliure en el fons i penetra en el subsòl marí. El testimoni de sediment del subsòl ens donarà informació de la història geològica Quaternària de la zona. Els sediments més antics estaran a la base del testimoni i els mes recents i actuals, a la part més superior.

 


16 de maig 2015
Ha començat el Leg 2: Benvingut ROV Max Rover!

Un cop enllestida l’escala logística a Málaga i amb l’embarcament del personal del Leg 2 arriba un nou inquilí al vaixell que ens acompanyarà durant la darrera setmana de la campanya SHAKE, es tracta del ROV “Max Rover” de HCMR (Hellenic Centre of Marine Research, de Grècia). Aquest ROV, que pesa 750 kg (a l’aire), té una longitud de 2.2 m, alçada de 1.2 m, i permet realitzar immersions fins a 2000 metres de fondària. Porta 3 càmeres de vídeo i una càmera digital fixe, a més de brúixola sensors d’altitud i de profunditat. A més, porta un braç robòtic que li permet treure mostres del fons marí. El seu posicionament en el fons el podem conèixer gràcies a un sistema trackpoint USBL (sistema geo-referenciat de posicionament) entre el vaixell i el ROV. El control del ROV el porten un total de 5 tècnics (pilots i enginyers) a més d’un submarinista.

Després del trànsit des de Màlaga, un cop arribats la zona d’estudi (zona de falles prop d’Adra) hem realitzat un primer test del llançament i recuperació del ROV, per comprovar que la maniobra és segura i que tot està en ordre. La maniobra de llançament i de recuperació del ROV es força espectacular, doncs necessita de l’ajut d’un submarinista que, tot i que treballa en superfície, ha de fer la delicada feina de trincar i destrincar el ROV amb el cable que l’uneix a la grua del vaixell. Evidentment, per poder fer aquesta delicada maniobra cal una mar ben plana. La maniobra de llançament i recuperació s’ha realitzat amb èxit, però malauradament durant la primera immersió han sorgit uns problemes amb el posicionament del ROV al fons marí, que esperem se solucionin ben aviat!

 


13 de maig 2015
Ha acabat el Leg 1: AsterX i IdefX, a reveure!

Les setmanes passen volant a bord del VO “Sarmiento de Gamboa” i gairebé sense ni adornar-nos que ja estem al darrer dia de campanya. Ahir a la nit vam fer la darrera immersió nocturna de l’AUV IdefX, i varem aprofitar per acabar la microbatimetria de la zona de falla de Carboneras. Aquest matí un cop recollit l’AUV, els companys de GENAVIR estan treballant intensament a coberta, desmuntant tot el sistema de llançament (son uns rails en forma d’“Y” que conflueixen sota el pòrtic de popa), revisant els AUVs per desar-los als seus respectius contenidors, etc.

Aquest ha estat un Leg molt intens, amb estones de mala mar que ens impedia poder fer el llançament dels AUVs, però que nosaltres hem aprofitat per adquirir dades acústiques des del vaixell, o extreure testimonis de sediment. El cas es aprofitar i no deixar perdre ni un minut del temps de vaixell que tenim assignat i que és tant valuós. De vegades, hi ha hagut estones en que, imprevisiblement, alguna cosa fallava i tampoc no podíem fer el llançament dels AUVs. Els tècnics de GENAVIR han fet una gran feina i tot i que han sorgit imprevistos, i de vegades, hi ha hagut algun problema amb l’ equipament, els resultats son d’altíssima qualitat. I el que és millor, hem assolit tots els objectius que ens havíem proposat en un inici. Un gran agraïment a l’equip de GENAVIR-IFREMER per la bona feina feta!

Així que hem arribat al final de la campanya amb el cistell ple de dades, algunes realment impressionants i que seran la base per poder determinar el llocs d’immersió amb el ROV “Max Rover durant el Leg 2. Aviat us explicarem les novetats!


10 de maig 2015
Com és la vida a bord del “Sarmiento de Gamboa”?

En una campanya de recollida de dades marines, com aquesta, el temps què disposem per assolir els objectius és limitat, i cal aprofitar-lo al màxim. En la campanya SHAKE a bord del “Sarmienrto de Gamboa” es treballa les 24 hores, de dia i de nit i durant els set dies de la setmana. Les tasques s’organitzen en diferents torns de treball, les guàrdies, de manera que sempre hi ha algú controlant el correcte funcionament dels aparells que estan adquirint les dades. En la campanya SHAKE, l’equip científic fem torns de 8 hores de treball al dia, repartides en dos guàrdies de 4 hores cadascuna. Els tres torns són: a) 8 a 12h i de 20 a 0h, b) de 12 a 16h i de 0 a 4h, i c) 4 a 8h i de 16 a 20h. Durant el període de guàrdia, cadascú té na tasca assignada amb l’objectiu que la campanya tiri endavant amb noirmalitat. Aquestes tasques van des de la supervisió de l’adquisició de les dades fins al processat a bord, per controlar la qualitat de les dades i assegurar-nos que els resultats obtinguts son els desitjats.

No obstant això, un factor molt important és que durant el període de temps que dura la campanya, el vaixell no és únicament un lloc de treball, sinó que també és el lloc on dormim, mengem i passem les estones d’oci. És, en definitiva, la nostra casa durant un mes. Dins el vaixell es conviu amb gent de diferents institucions amb tasques i especialitats diverses, de manera que anar de campanya és també una experiència molt enriquidora a nivell personal. Així que un cop acabats els torns de guàrdia, dins del vaixell també s’hi fa vida “normal”, i les aprofitem per xerrar, veure pel·lícules, llegir, jugar a jocs de taula o senzillament sortir a coberta a veure el que ens envolta, el mar i el cel, i gaudir de postes de sol, de vegades inoblidables. En una d’aquestes sortides a coberta, vàrem tenir la sort de trobar-nos amb la visita d’una família de mamífer marins, concretament de caps d’olla, que ens van venir a visitar encuriosits pel que fèiem en el seu habitat natural.

 


6 de maig 2015
Què són els AUVs? Perquè es fan servir i quins avantatges tenen

Els AUVs són vehicles autònoms submarins (Autonomous Underwater Vehicles) que serveixen per realitzar estudis de detall del fons marí. En el nostre cas, els utilitzem per a) obtenir batimetries de molt alta resolució (resolució centimètrica a decimètrica), com si féssim micro-topografia al camp; i b) realitzar perfils del subsòl marí a una resolució semblant a la que obtenim a trinxeres de paleosismologia que fem a terra (penetració de pocs metres i una resolució decimètrica).

D’AUVs n’hi ha de molts tipus: de costaners (de 50 a 500 m de profunditat) i de profunds (de 500 m fins a 6000 metres!). En el nostre cas, els AUVs AsterX i IdefX arriben fins a 3000 de profunditat, ideal per realitzar la nostra campanya, doncs la profunditat màxima en la zona del Mar d’Alboran on treballem no passa dels 2000 m de profunditat. La campanya SHAKE és pionera al país, i probablement a nivell internacional, doncs és el primer cop que comptem amb 2 AUVs profunds treballant les 24h (12h per l’AsterX (8-20h) i 12h per l’IdefX (20 a 8h) durant gairebé 21 dies. I això és possible gràcies al “savoir-faire” dels tècnics especialitzats de GENAVIR amb la col.laboració dels companys UTM-CSIC. Els AUVs s’utilitzen cada vegada més, doncs al ser autònoms permeten que des de el vaixell es pugui fer una exploració mentre l’AUV treballa per la seva banda. En el nostre cas, com que ens interessava molt assegurar una bona navegació submarina de l’aparell (es comunica acústicament amb el vaixell per saber la seva posició al fons), hem preferit anar-lo seguint des del vaixell a una velocitat de 3 nusos (uns 5.5 km/h) mentre l’AUV anava fent els seus transectes prop del fons (70 m per damunt del fons).

Per adquirir les dades de micro-batimetria, utilitzem una sonda multifeix. Aquesta sonda emet un senyal, que es reflecteix en la superfície del fons del mar i retorna a la sonda. A partir del registre d’aquestes reflexions (temps de recorregut), podem reconstruir el relleu del fons marí. El fet de col·locar la sonda en un AUV i no al vaixell ens ofereix com a principal avantatge poder guanyar en resolució de les dades. L’emissor (pols acústic) a l’estar més a prop del fons pot registrar més dades per una mateixa zona, i per tant el temps de recorregut de les reflexions dins l’aigua és menor. Així podem emetre i registrar més quantitat de polsos per un mateix temps. Per fer-nos una idea, una batimetria amb una sonda multifeix convencional de vaixell té de mitjana uns 25 m de resolució, mentre que amb les sondes multifeix d’AUV, navegant a uns 70 m sobre el fons marí, s’arriba d’1 m de resolució. Les dades resultants, un cop processades, ens permeten reconeixer estructures geològiques que en una batimetria adquirida amb sonda multifeix de vaixell no serien identificables.


2 de maig 2015
Rebent l’IdefX en superfície tot veient Sierra Nevada

 Avui ens hem despertat amb un mar tan pla, com encara no ho havíem vist. El “Sarmiento de Gamboa” continuava treballant en una zona prop de costa i per tant podíem veure magníficament la Sierra Nevada i les puntes dels seus cims encara empolsegats de la neu de l’hivern. De sobte, l’Hector i l’Elena han aparegut a la cabina de la Zoraida dient: “ràpid, ràpid! Agafa la càmera!”. Ella ha deixat tot el que estava fent, de fet eren uns pantalons a mig cosir…, i ha sortit a corre-cuita a buscar-la. L’oportunitat de pujar a la zòdiac i gravar la navegació de l’AUV en superfície i la maniobra de recollida no es podia deixar perdre. Després d’una estona de nervis decidint quins objectius, micròfons i càmeres submergibles era millor agafar, la Zoraida ha baixat per l’escala de corda cap a la llanxa on l’esperaven en Julien i el Wandy, dos dels tècnics de GENAVIR/IFREMER que s’encarreguen de llençar i recollir els AUVs de l’aigua

La Zoraida porta tres dies gravant des de la coberta del vaixell a un dels dos AUVs (Autonomous Underwater Vehicle), concretament l’IdefX. Però avui ha pogut canviar de punt de vista, doncs la seva càmera filmava molt a prop de l’AUV. Ha pogut documentar la tornada a casa d’aquest aparell, que amb 4 metres de llargada, sembla un híbrid entre el submarí-tauró d’en “Tintín i el tresor de Rackham el Roig” i el yellow submarine dels Beatles. Hem anat seguint l’IdefX fins que s’ha trobat amb la plataforma de recollida (anomenada Caliste) que el retorna fins a la popa del vaixell. Allà, a coberta, els tècnics de GENAVIR/IFREMER l’esperen “amb candeletes” per a recuperar totes les dades que aquest vehicle ha anat adquirint durant el seu llarg trajecte prop del fons (de fins a 14 h) en d’un dels racons escollits per cartografiar les falles actives del NE del Mar d’Alboran.

 


30 d’abril 2015
Uns arriben i uns marxen…

Després de cinc dies de campanya a la zona, entre la part central i la part sud d’Alboran, ara estem a la part nordest d’Alboran el que anomenem marge d’Almeria. Estem a prop de la localitat d’Adra, on durant aquesta passada nit l’AUV IdefX ha fet una immersió en una zona farcida de petites falles, molt recents, exemple de la formació de falles normals “en echelon” (esglaonades) dins una zona de cisalla senestra.

Avui, a més, és un dia especial. Al migdia hem tingut la visita d’una llanxa provinent del port d’Aguadulce on han arribat tres companys que s’afegeixen per participar a la campanya: la Susana (UTM-CSIC) experta en processat de dades acústiques; la Zoraida (GEOMEDIA), experta en fotografia i vídeo; i en Clément (GENAVIR), especialista en els AUVs. La tristesa ens arriba en veure marxar al companys que han hagut deixar la campanya i desembarcar per altres compromisos: en Rafa (ICM-CSIC), que juntament amb l’Hector, ha estat el nostre co-cap de campanya durant aquesta primera setmana, i en Patrick (IFREMER), que ens ha ajudat en el control de qualitat de les dades acústiques durant aquestes primeres immersions dels AUVs. A tots ells moltes gràcies!

Aprofitem per donar la benvinguda als qui arriben, i molt bon camí i fins un altre! als qui ens deixen.


24 d’abril 2015
Comença la campanya SHAKE!

Els membres de l’equip científico-tècnic de la campanya SHAKE, format per 22 investigadors, enginyers i tècnics de diferents institucions: ICM-CSIC i UTM-CSIC; Barcelona; IFREMER/GENAVIR (Toulon, França), IPGP (Paris, França) i ISTEP (Paris, França) vam embarcar al vaixell oceanogràfic del CSIC “Sarmiento de Gamboa” el 22 d’Abril al port de Vigo. Els dies de port van ser molt intensos doncs es va realitzar tot el muntatge (a la coberta del vaixell) del sistema de llançament dels dos vehicles autònoms submarins (AUVs) que portarem durant aquesta primera part de la campanya (Leg 1). Es tracta dels AUVs AsterX i IdefX de l’IFREMER, els quals enregistren dades de batimetria de molt detall, seguint un recorregut prefixat. A port es va realitzar un test de l’operació llançament i recollida d’AUVs amb el sistema anomenat “Caliste”, sense cap incident.

D’aquesta manera, el passat 22 d’Abril a la nit va començar el trànsit des del port de Vigo fins al Mar d’Alboran. Ha estat un llarg i tranquil trànsit vorejant tota la costa oest i sud de la Península Ibèrica. El vespre del divendres 24 d’Abril vàrem travessar l’Estret de Gibraltar, i en poques hores vam arribar al primer punt d’immersió de l’AUV (falles del Djibouti Plateau). El nostre objectiu principal amb els AUVs és obtenir mapes de micro-batimetria (que ens donen informació del relleu del fons marí a una resolució centimètrica), els quals ens permetran estudiar com mai s’ha fet abans, les grans falles actives del Mar d’Alboran que potencialment poden produir grans terratrèmols i tsunamis.